Главная | Регистрация | Вход | RSS                                                     Вторник, 2017.08.22, 11:07

НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ

КОМПЛЕКС

ЛІЦЕЙ-СПЕЦІАЛІЗОВАНА

ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА

I-III СТУПЕНІВ №10

Меню сайта
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
Форма входа

        Методичний кабінет

Десять універсальних рецептів

для успішного виконання тестових завдань

Зовнішнє незалежне оцінювання в Україні стало незмінним і беззаперечним атрибутом вступної кампанії до вищих навчальних закладів. Для того, щоб абітурієнт впевнено почував себе під час проходження тестування, йому потрібна спеціальна психологічна підготовка. Ми пропонуємо вам декілька універсальних рецептів, за допомогою яких можна ефективніше використовувати час, відведений на розв’язування тестових завдань. Вони дозволять вам краще мобілізувати себе та успішно скласти тестування.

• Зосередьтеся! Після організаційної частини тестування, коли Ви прояснили всі незрозумілі для себе моменти, постарайтеся зосередитись і забути про тих, хто Вас оточує. Для Вас повинні існувати тільки текст завдань і годинник, що регламентує час виконання тесту. Поспішайте не поспішаючи! Жорсткі рамки часу не повинні впливати на якість Ваших відповідей. Перед тим, як вписати відповідь, перечитайте питання двічі і переконайтеся, що Ви правильно зрозуміли, що від Вас вимагається.

• Починайте з легкого! Відповідайте на ті питання, у правильності яких Ви не сумніваєтеся, не зупиняючись на тих, які можуть викликати довгі роздуми. Тоді Ви заспокоєтеся, голова почне працювати ясніше і чіткіше, і Ви увійдете в робочий ритм. Ви немовбито звільнитеся від нервозності, і вся Ваша енергія потім буде спрямована на важкі питання.

• Пропускайте! Треба навчитися пропускати важкі або незрозумілі завдання. Пам'ятайте: у тексті завжди знайдуться такі питання, з якими Ви обов'язково впораєтеся. Просто безглуздо недобрати балів тільки тому, що Ви не дійшли до "своїх" завдань, а зупинилися на тих, які викликають у Вас труднощі.

• Читайте завдання до кінця! Поспіх не повинен призводити до того, що Ви прагнете зрозуміти умови завдання "за першими словами" і добудовуєте кінцівку у власній уяві. Це вірний спосіб зробити прикрі помилки в найлегших питаннях.

• Думайте тільки про поточне завдання! Коли Ви бачите нове завдання, забудьте все, що було в попередньому. Як правило, завдання в тестах не пов'язані одне з одним, тому знання, які Ви застосували в одному (уже, припустимо, розв’язаному Вами), як правило, не допомагають, а тільки заважають сконцентруватися і правильно розв'язати нове завдання. Ця порада дає Вам і інший безцінний психологічний ефект - забудьте про невдачу в минулому завданні (якщо воно було Вам не під силу ). Думайте тільки про те, що кожне нове завдання - це шанс набрати бали.

• Виключайте! Більшість завдань можна розв'язати швидше, якщо не шукати одразу правильний варіант відповіді, а послідовно виключати ті, які дійсно не підходять. Метод виключення дозволяє у результаті сконцентрувати увагу всього на одному-двох варіантах, а не на всіх п'яти-семи (що набагато важче).

• Заплануйте два кола! Розрахуйте час так, щоб за дві третини всього відведеного часу пройтися за всіма легкими завданнями ("перше коло"). Тоді Ви встигнете набрати максимум балів на цих завданнях, а потім спокійно повернутися і подумати над важкими, які Вам спочатку довелося пропустити ("друге коло").

• Перевірте! Залиште час для перевірки своєї роботи, щоб встигнути пробігти очима і відмітити очевидні помилки.

• Довіряйте інтуїції! Якщо Ви не впевнені у виборі відповіді, але інтуїтивно можете віддати перевагу якійсь відповіді іншим, то інтуїції слід довіряти! При цьому вибирайте такий варіант, який, на Ваш погляд, має велику вірогідність.

• Не засмучуйтеся! Прагніть виконати всі завдання, але пам'ятайте, що тестові завдання розраховані на максимальний рівень важкості і, навіть якщо Ви розв’яжете не всі завдання тесту, кількість вирішених Вами завдань цілком може виявитися достатньою для гарної оцінки.

Система фізичних вправ для учнів в період підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання

Вправи протягом навчального дня (фізкультпауза) виконуються в перервах між навчальними заняттями. Зміст і методика виконання цих вправ схожі з вправами вранішньої гімнастики. Крім звичайних вправ, що входять в комплекс уранішньої гімнастики (таких, як нахили і повороти тулуба, руху руками, обертання тазу та ін.), у фізкультпаузу доцільно включати дихальні вправи і вправи для очей. Вони сприяють активізації нервової системи і підвищенню тонуса. 
Дуже ефективним є діафрагменне дихання (воно починається з випинання живота за рахунок скорочення діафрагми), що складається з частих, але неглибоких вдихів і видихів, з випинанням і втягуванням живота. 
Вправи для очей складаються в основному з рухів очима „вліво – вправо”, „вгору – вниз”, кругових рухів і переводу очей з близьких предметів на дальні. 
З метою поліпшення мозкового кровообігу застосовуються вправи, що складаються з нахилів і поворотів голови. 
Нагадуємо, що під час виконання вправ рекомендується відкрити кватирку і включити спокійну музику. 
Тепер ми розглянемо окремо комплекси вправ для дихання, очей, для різних м’язових груп. 
У тих випадках, коли умови не дозволяють виконувати вправи в положенні „стоячи”, їх можна виконувати, не встаючи з - за стола. При цьому вправи виконуються в ізометричному режимі - проводиться напруга і розслаблення різних м'язових груп без зміни пози. Наприклад, витягнувши ноги, поперемінно 
або одночасно напружувати і розслабляти м'язи ніг, потім рук, тулуба. 
І. Проста дихальна гімнастика допомагає заспокоїтися, розслабитися, зняти больові відчуття і значно поліпшити самопочуття. 
а).встаньте прямо, руки опущені, долоні „дивляться” вперед. Зробіть швидкий гучний вдих носом, одночасно стискаючи долоні в кулак. Не затримуючи повітря, спокійно видихайте через ніс і рот, розтискавши при цьому долоні. Після кожних чотирьох вдихів видихів - 3с перерва. Виконайте 
96 таких циклів. 
б) ляжте на спину, зігніть ноги в колінах. Покладіть одну долоню на груди, іншу на живіт. На вдиху розпряміть груди, втягніть живіт. На видиху навпаки - втягніть груди, надуйте живіт. Вправу повторіть 4-6 разів. 
в) зробіть через ніс вільний вдих і проведіть повітря в живіт. Живіт повинен напружитися. Затримайте дихання на 2 секунди і зробіть спокійний видих через рот (живіт розслабляється). 
Під час виконання вправи груди залишаються нерухомими, працює тільки живіт. Вправу повторіть
 4-6 разів. 
г) встаньте прямо, ноги на ширині плечей, зробіть глибокий вдих через рот, на 4 рахунки одночасно піднімаючи руки вгору. Коли повітря наповнить живіт, на рахунок 1 робіть енергійний видих, опускаючи руки вниз. Вправу повторюють 4 - 6 разів. 
д) руки витягніть вперед, розслабте. На рахунок раз – два, роблячи видих, сядьте. На рахунок три - чотири, роблячи вдих, повертайтеся в вихідне положення. Вправу повторюють 6 - 8 разів. 
 
Вправи для очей. 
 
Проявіть турботу про свої очі. Під час виконання вправ виконуйте наступні правила: 
під час виконання вправ завжди знімайте окуляри; 
сидіть прямо, не напружуючись; 
голову не опускайте; 
шия повинна складати пряму лінію з хребтом; 
розслабте плечі і опустіть їх; 
зосередьте свою увагу на очах. 
  Позіхніть кілька разів широко відкритим ротом, потягніться. При позіханні можна злегка помасажувати кінчиками пальців м'язи щелеп. Позіхання і потягування можна робити багато раз протягом дня. Частіше моргайте. 
Для зміцнення м'язів очей, наведемо декілька вправ. 
1.Щільно заплющувати і широко розплющувати очі 5-6 разів підряд з інтервалом 30 секунд. 
2.Подивитися вгору, вниз, управ, вліво, не повертаючи голови. 
3.Обертати очима по кругу в одну і іншу сторони. 
4.Обводьте очима протягом 30-40 секунд контури предметів в кімнаті або зробіть на форматі А6 малюнки, наприклад  


 
 
Вправи виконуйте сидячи, повторюючи кожну 3-4 рази з інтервалом 1-2 хвилини. Загальна тривалість заняття - 10-15 хвилин. Вправи 2 й 3 рекомендується робити не тільки з відкритими, але й із закритими очима. 
Енергійно потріть одну долоню об іншу доти, поки вони не стануть гарячими. 
5.Прикрийте праве око долонею правої руки. У ліву руку візьміть календарик (візитку) і піднесіть його близько до розплющеного лівого ока. Не напружуючись, сфокусуйте погляд, щоб якомога чітко побачити цифри на календарику. Тепер поволі відсовуйте календарик на відстань витягнутої руки. Поки 
око настроюється на різкість, частіше моргайте і глибоко й рівно робіть вдих. 
Потім, на видиху, наближайте календарик. Повторіть це для правого ока. Тривалість вправи для кожного ока 10-30 секунд. Не забувайте частіше моргати! 
Вправи виконуйте сидячи, повторюючи кожне 3-4 рази з інтервалом 1-2 хвилини Загальна тривалість заняття 10-15 хвилин. Вправи 2 і 3 рекомендується робити не тільки з відкритими, але й із закритими очима. 

Перед сном, для швидкого засинання, рекомендуємо наступне: 
  
Енергійно потріть одну долоню об іншу до тих пір, поки вони не стануть гарячими. Сядьте прямо, не сутультеся, дихайте легко і вільно. Поставте лікті на стіл, при необхідності підкладіть під них стопку книг. Розслабте плечі, не піднімайте їх вгору. Закрийте очі і прикрийте їх долонями. Долоні не повинні тиснути на очі. Ця вправа називається пальмінг. Стежте за диханням і зосередьтесь на очах. Двохвилинний пальмінг настільки повно відновлює властивості сітківки, що часто виникає ілюзія появи додаткового джерела освітлення. Для підвищення ефективності вправ уявіть картини типу: 
пустельний пляж і блакитні хвилі, що мирно біжать по морю; 
хмари, що поволі пливуть по блакитному небу; 
птаха, що мирно змахує великими крилами; 
дзюркотливий струмочок; 
хлібне поле, що хвилюється під легеньким вітерцем. 
Спокійна тиха музика може підсилити ефектвправ. 
 
Психофізичне тренування 
 
Цінним доповненням до вправ для очей може служити психофізичне тренування Приводимо один з її варіантів, розроблений лікарем К.В.Дінейкой. 
Вправа 1-для поліпшення загального і мозкового кровообігу. 
Стоячи, в швидкому темпі підніміться на носки 8 разів. Діхайте повільно. 
Сядьте на край стільця. Опускаючи голову і нахиляючи тулуб вперед, видихніть діафрагмою. Відхиляючи голову назад і випрямляючи тулуб, зробіть вдих. Повторити 8 разів. 
Устаньте - сядьте 6-10 разів. Устаючи-вдих, присідаючи-видих. Через 20-30 секунд переходьте до вправ на збереження рівноваги. 
Станьте, поставивши стопи разом. Візьміть у руки палицю і тримайте її у витягнутих перед собою руках. Сильно стискаючи палицю пальцями, намагайтесь зберігати рівновагу. Спочатку виконуйте вправу з розплющеними очима, а потім із закритими.Через 20-30 секунд пройдіться і ще раз виконайте вправу. Повторити 4-6 разів. Вправу можна ускладнит, сідаючи й встаючи в процесі виконання. 
Потім виконайте ще складніший варіант. Пройдіть вперед 4 кроки. 
Зупинившись, закрийте очі, поставте стопу перед стопою, палицю підніміть перед собою, сядьте й встаньте. Виконуючи ці вправи, слідкуйте за рівномірністю дихання. 
Вправа 2-для зняття нервово-емоційного стомлення і поліпшення живлення мозку. 
Сидячи на стільці зі схрещеними ногами (по-турецьки), не сутультесь, дихайте неглибоко через ніс;при вдиху підводьте пальцем кінчик носа і одночасно як би „розжовуйте іриску”.Видихайте повітря вузьким струменем через рот. 
Повторити 6-8 разів.Потім кілька разів потягніться, напружуючи м'язи рук і ніг і розслаблючи їх.Після цього сядьте на край стільця, знайдіть в ямці під підборіддям точку, зручну для опори і натискуйте її подушечкою пальця протягом3 секунд.Сила тиск 50 Н - 90 Н, в залежності від стану. Потім декілька 
секунд посидьте і спокійно подихайте.  
 
Комплекс вправ для м'язового корсета в сукупності з дихальною гімнастикою 
 
І 
Вихідне положення-основна стійка (ноги на ширині плечей, руки - пошвах). 
1.на напіввдиху підняти руки вгору, пальці сплести, обернувши долоні назовні, підборіддя притиснути до грудей, живіт випнути. Потягнутися вгору всім тілом - спочатку руками, потім шиєю і плечима, потім грудним відділом, поясницею. 
Продовжуйте тягнутися протягом 30 секунд, затримуючи дихання. 
2.видихнути, опускаючи руки, розслабитися. Відновити дихання. Повторити вправу 4 рази. 
  
ІІ 
Початкове положення – стоячи, ноги на ширині плечей, руки зведені в „замок”  
1. Поволі вдихаючи, підняти руки і повернути долоні догори, злегка нахилившись назад, дивитися вгору, затримуючи дихання протягом 5 - 10 секунд. 
2. Поволі видихаючи, нахилитися вперед, тримаючи голову і руки на одному рівні.  
3. Поволі вдихаючи, плавно (рух від талії),повернуться вліво підборіддя висунути вперед. Повернутися в вихідне положення, розслабитися. Виконати те ж, повертаючись управо.Повторити 4 - 6 разів. 

ІІІ 
Вихідне положення - стоячи, ноги на ширині плечей, руки підняти до плечей долонями вгору. 
1. Вдихнути, напружити м'язи спини, живота, рук. Руками поволі, з напруженням, піднімати уявний вантаж. 
2. Повернутися у вихідне положення, повільно видихнути через майже стулені губи і розслабитися. 
Повторити вправу 3 - 5 разів. 

IV 
Вихідне положення - лежачи на спині.  
1. Вдихнути, підвести ноги і верхню частину тулуба, руки витягнути вперед. Зберігаючи рівновагу в цій позі й затримуючи дихання, поволі погойдуватись вперед – назад протягом 15 секунд. 
2. Поволі видихнути, повернутися в вихідне положення, розслабитися. 
Повторити 4 рази. 
 

Вихідне положення – лежачи на животі. Руки витягнуті вздовж тулуба, кисті стиснуті в кулаки. 
1. Глибоко вдихнути, прогнути спину, підвівши голову і відвівши руки назад за спину.Прямі ноги підняти від підлоги якомога вище. На напіввидиху затриматися в цій позі на 10 секунд. 
VI 
Вихідне положення –основнастійка (ноги на ширині плечей, руки - пошвах). 
1. Глибоко вдихнути, руки розвести в сторони і підняти вгору, подивитися на кисті рук. 
2. Поволі видихнути, руки розвести в сторони й опустити, розслабитися. 
Повторити 6 – 8 разів. 
 
Комплекс гігієнічної гімнастики 
 
Це дужекороткий комплекс. Він допоможе протягом хвилини відновити працездатність і створити робочий настрій. Кожна вправа виконується протягом 8-10 секунд. 
1.Обертайте очима, прагнучи якомога більше побачити навколо себе. 
Шість разів за годинниковою стрілкою, шість разів – проти. І очі швидко „скинуть” втому. 
2.Сядьте прямо, покладіть руки на потилицю. Зробивши глибокий вдих, якомога міцніше притисніть голову до долонь. Це сприяє зміцненню м'язів шиї.  
3.Продовжуючи сидіти прямо, візьміться руками за сидіння стільця і здійміть плечі якомога вище. З часом це поліпшить вашу поставу. 
4.Поставте лікті на стіл, покладіть підборіддя на долоні, глибоко вдихніть і, зберігаючи шию прямою, міцно притисніть підборіддя до долонь. 
5.Встаньте в дверному отворі. Упріться руками в бічні частини коробки. 
Напружуючи м'язи рук, зробіть імітацію розсовування руками коробки. 
6.Сидячи за столом, притисніть витягнуті руки одну іншої. 
7.Сидячи на стільці, піднімайте поперемінно прямі ноги. Відтягуйте носки ніг.  
 
 
Література 
1.Горяная Г.А. „Ваша постава” Київ, Либідь, 1995. 
2.Николаев В.Р. Обисов А.Е. „Резервы организма человека”.Москва, 
Медицина, 1972. 
3.Шнайдер Доріс „Тренування зору для тих,хто працює на комп'ютері”. 
М: АСТ, Астрель,2005. 
4.Демирчоглян Г.Г. „Тренируйте зрение”.М.: „Советский спорт”, 1990.


 

Загальні методичні рекомендації «Як успішно пройти ЗНО?»

Пропонуємо Вашій увазі рекомендації максимально успішного складання тестів ЗНО (і не тільки). Для того, щоб Ви могли впевнено впоратися з тестовими завданнями, почніть готуватися заздалегідь. А як не розгубитися під час тестування, Вам підкаже цей матеріал.

Тренуйся!
Перед офіційним тестуванням варто виконувати якнайбільше опублікованих тестів – просто заради тренування. Не можна навчитися добре розв'язувати тести, не виконуючи їх, підмінюючи цю практику іншими видами контролю й самоконтролю. Таке тренування дасть змогу не тільки краще ознайомитися з типовими конструкціями тестових завдань, а й збагатить іншим досвідом –самоспостереження й оптимального розподілу часу впродовж тестування.

Поспішай!
Тренуйтеся зі секундоміром у руках. Порівнюйте час, потрібний для виконання тестів. Обмежуйте його. Без таких обмежень, що змушують працювати в максимально швидкому темпі, без імітації змагальної ситуації неможливо змоделювати той стрес (напругу), причиною якої є будь-яке тестування.

Випробовуй!
Під час тренування застосовуйте правильну тактику, тобто дотримуйтеся всіх рекомендацій, як правильно вирішувати окреме завдання чи тест загалом. Наприклад, не слід двічі перечитувати малозрозумілу інструкцію, а треба відразу ж ознайомитися з варіантами відповідей. Тоді зміст відповідей прояснить Вам, що ж саме є необхідним у інструкції до даного завдання. Це конкретний приклад тактики, яку треба випробовувати. Її можна освоїти й ефективно застосовувати, тільки активно тренуючись розв'язувати тести.

Пропускай!
Треба навчатися пропускати важкі чи незрозумілі завдання. Пам'ятайте: у тесті завжди знайдуться такі завдання, з якими Ви обов'язково впораєтеся. Просто нерозумно не набрати балів тільки тому, що Ви не добралися до «своїх» завдань, а застрягли на тих, навчальний матеріал яких Вам не відомий. Звичайно, така тактика не завжди може бути успішною. Якщо тест побудований за принципом «сходів» і починається з легких запитань, то не варто пропускати всі перші завдання.

Угадуй!
Якщо Ви впевнені у виборі, але інтуїтивно можете віддати перевагу якійсь відповіді перед іншими, то інтуїції варто довіряти! Така довіра, як правило, допомагає набрати більше балів.

Відкидай!
Багато завдань можна швидше вирішити, якщо не шукати відразу правильної відповіді, а послідовно відкидати ті, які точно не підходять. Метод відкидання дозволяє концентрувати увагу всього на одній-двох ознаках (і це легше), а не відразу на п'ятьох-сімох (що набагато складніше).

Скорочуй вибір!
Якщо декілька відповідей (1-2) із чотирьох чи п'яти варіантів здаються Вам зовсім не відповідними, а інші підходять із однаковою ймовірністю, то в такому разі правильніше буде не пропускати цього завдання, а намагатися обрати відповідь із інших просто навмання. Застосовуючи таку тактику, Ви отримаєте більше балів. Це – теорія ймовірності. Адже «негативне знання» (про те, яка відповідь свідомо не годиться) – це теж знання, і нерозумно відмовлятися від його використання.

Думай тільки про поточне завдання!
Коли Ви бачите завдання (питання), то забувайте все, що було в попередньому: як правило, завдання в тестах не пов'язані одне з одним. Тому знання, які Ви застосували в одному (вже розв'язаному Вами), як правило, не допомагають, а тільки заважають сконцентруватись і правильно розв'язати інше завдання. Ця установка дає Вам та іншим безцінний психологічний ефект – забудьте про невдачу в минулому завданні (якщо воно виявилося Вам не по зубах). Думайте тільки про те, що кожне нове завдання – це шанс набрати бали.

Читай завдання до кінця!
Саме непрочитання завдання до кінця може стати причиною того, що Ви зрозумієте умову завдання за «першими словами», а кінцівку добудуєте у власній уяві. Це найпростіший спосіб зробити прикрі помилки в найлегших питаннях.

Не засмучуйся!
У будь-якому професійно підготовленому тесті чимало завдань, із якими Ви просто не зможете впоратися (так заплановано). Навіть більше, усі 100 % завдань зможуть виконати лише одиниці з сотень тисяч! Тому немає жодного сенсу розхлюпувати емоційну енергію на передчасне розчарування. Навіть якщо Вам видаватиметься, що Ви допустили занадто багато помилок і просто завалили тест, то пам'ятайте: дуже часто таке відчуття є помилковим. Адже після порівняння Ваших результатів із результатами інших учасників може з'ясуватися, що інші допустили ще більше помилок. У підсумку Ви одержите якщо не найвищий тестовий бал, то цілком пристойний. Ця установка особливо потрібна «круглим відмінникам», які звикли при звичайних методах контролю домагатися максимального результату (завжди дванадцятки). Якщо Ви хочете стати класним «тестовим бійцем», навчайтеся не тільки наносити удари, а й «тримати» їх (якщо висловлюватися термінами боксу). Треба категорично відмовитися від комплексу відмінника, який не звик непохитно переносити окремі локальні невдачі.

Заплануй два кола!
Сплануйте середній час на кожне завдання таким чином, щоб за дві третини (максимум три чверті) відведеного часу пройти всі завдання «за першим колом». Тоді Ви встигнете набрати максимум балів на легких для Вас («своїх») завданнях, а потім зможете подумати й дібрати щось на важких, які Вам спочатку довелося пропустити.

І найголовніше з найголовнішого!
Візьміть із собою необхідні документи для входу в пункт тестування:
• сертифікат ЗНО;
• документ, за яким Ви реєструвалися (паспорт або свідоцтво про народження);
• запрошення-перепустку.
Сплануйте і передбачте час на добирання до пункту тестування. Зважайте на корки та ремонт доріг. Виїжджайте завчасно. Будьте готові до різної температури повітря у Вашій аудиторії. Візьміть пляшечку води. Не забудьте дві щасливі ручки чорного кольору. Пам'ятайте, що більшість людей, які Вас оточує, і, зокрема, ми бажаємо Вам успіхів!

Пам'ятка випускникам школи


Матеріали щодо психологічного супроводу випускників під час підготовки та проведення зовнішнього незалежного оцінювання 

Іспити , як і більшість явищ життя, - явище перехідне. Коли вони закінчуються, з’являється відчуття свободи, забуваються сльози, нервування, повертається спокійний сон. Але ж можна скласти іспит і з меншими витратами для власного здоров’я, отримати добрі оцінки й чекати наступного іспиту без страху і безсонних ночей.
Оптимальний варіант підготовки до складання іспитів
Розпорядок дня
  Харчуватисяслід три-чотири рази на день. Мед, горіхи, молочні продукти, риба, м’ясо, овочі та фрукти забезпечать баланс необхід- них інгредієнтів їжі в організмі й відновлять енергетичні витрати.
* Нормальний здоровий сон і відпочинок зменшать навантаження на нервову систему.
* Слід пам’ятати про біоритмологічні особливості: ”сова” неефективно працює о 6-8 годині ранку, а "жайворонок” навряд чи буде працездатним до 2-3 години ночі. В усіх людей рівень біологіч- ної активності знижений із 17 до 18 години.
* Можна вжвати тонізуючі препарати, наприклад,із женьшеню. Каву краще пити вранці й небагато, лиши для того, щоб прокину- тися(для тих, хто звик саме так починати свій день). Кава підсилює нервовість і тривожний стан у невпевнених у собі людей. 
Правильна організація вивчення навчального матеріалу
* Спочатку слід переглянути весь матеріал і розподілити його таким чином : якщо треба вивчити 100 питань за чотири дні, то в перші два дні вивчається 70% усього обсягу, третього дня – решта, а четвертого – повторюють вивчене. При цьому складні теми варто чергувати з простішими – не обов’язково вчити всі питання поспіль.
 Є деякі психологічні закономірності, які слід враховувати:
"Чинник межі”. Найкраще запам’ятовується інформація, викла- дена на початку і наприкінці тексту. Середина завжди швидко "вилітає” з голови. Тому під час запам’ятовування та повторення слід приділити увагу середині тексту.
Повторювати треба не механічно, а вдумливо, зосередившись на змісті. Інформація після "завантаження” в мозок, якщо її не повторити, утрачається на 20-30% упродовж перших 10 годин. Щоб цього не сталося, слід прочитати текст, повторити його вдруге, через 20 хв – утретє, а через 8-10 год – учетверте, і ще раз через добу. Тільки після цього можна бути впевненим у тому, що інформація міцно "оселилася” в голові.
Особливість "упізнавання”. Дивлячись на текст, відчуваєш, що колись це все бачив, читав, отож вирішуєш, що витрачати час на це питання не варто й можна переходити до наступного. Насправді ж це – несвідомий самообман. І якщо не вивчити уважно те, що здається таким знайомим, на іспиті можна не відповісти на таке "знайоме” питання.
Запам’ятати можна краще, якщо знати, що є "найближчим”: текст, рисунок, логічна схема, мовленнєве відтворення.
Слід пробувати знайти щось цікаве у найнуднішому матеріалі, адже цікаве запам’ятовується набагато легше. 
Шпаргалка – річ потрібна
Використання шпаргалок на іспиті найчастіше закінчується дуже сумно. Вони потрібні лише тим, хто краще запам’ятовує матеріал при конспектуванні, - викладений коротко (у вигляді тез), він краще тримається в пам’яті. Шпаргалки зручно використовувати перед самим іспитом, а брати на іспит не варто.



Бесіда з батьками : «Допомога дитині в підготуванні до іспиту»


Здебільшого екзамени викликають стрес у людей будь-якого віку. Однак особливо сильно вони впливають на психіку підлітків, адже ті ще не мають достатнього досвіду участі у схожих випробуваннях. Для дітей 16-17 років іспит є новою незнайомою ситуацією, вони відчувають дискомфорт перед невідомим. З одного боку, підлітки розуміють, наскільки важливо для них успішно скласти іспит, а з іншого, страх перед тим, що реальний результат відрізнятиметься від очікуваного. Така внутрішня паніка може вибити з колії юну недосвідчену особу.
Мабуть, найголовніше -- це бути готовим до іспиту або принаймні орієнтуватися у матеріалі. Щоправда, бувають випадки, коли підлітки абсолютно безпричинно починають панікувати, і людина забуває те, що знала. Від перехвилювання звужується свідомість або ж виникають різноманітні психосоматичні розлади: перехоплює подих, тремтять руки, людина пітніє. Психологічними дослідженнями було виявлено, що в успішних учнів рівень нейротизму просто зашкалював. Натомість у школярів-двійочників, або, як вони себе називали, пофігістів, рівень стресостійкісті був майже ідеальним. Отож, щоб уникнути стресу, підліток повинен психологічно налаштувати себе на важке випробування. Для людей, невпевнених у собі, дуже ефективно буде попередньо обіграти перед дзеркалом ситуацію, наближену до екзамену. Чи навіть посадити перед собою товариша, нібито він є екзаменатором, і змоделювати умови складання випробування. У такий спосіб підліток отримує необхідний досвід і під час екзамену почуватиметься спокійніше.
Розумове напруження можна нівелювати фізичною втомою. Щоб зняти стрес, фахівці рекомендують зробити 10-20 присідань. Якщо ж це виконати не можливо, зменшити напруження можна, виконуючи спеціальні вправи з диханням. Треба зробити 10-12 вдихів і видихів так, щоб вдихати через ніс, а видихати ротом. Під час вдихання людина подумки говорить: "Вдихаю впевненість", а видихаючи, повторює: "Видихаю напруження". Така вправа дуже корисна. По-перше, відбувається самонавіювання, з іншого боку, гіпервентиляція легень сприяє кращому постачанню головного мозку киснем.
Йдучи на іспит, дитина може взяти зі собою якийсь талісман, який, на її думку, приносить їй удачу. Тут йдеться не про ритуалізацію або певні народні прикмети; з психологічної точки зору, оберіг може надати людині, яка сумнівається у собі, впевненості, почуття захищеності. Дуже важливою є поведінка молодої людини під час екзамену. Якщо іспит усний, починати відповідати обов'язково треба дуже впевнено, навіть якщо ти не достатньо добре знаєш матеріал. Упевненим голосом, з переконливим виразом на обличчі, дивитися в очі екзаменатору. Це позитивно впливає на екзаменаційну комісію -- якщо людина відповідає впевнено, очевидно, вона справді має добрі знання.
Шпаргалки обов'язково треба писати, адже коли людина пише, в неї працює зорова і слухова пам'ять. У стані стресу в людей переважно мобілізуються розумові й мисленнєві процеси, і вони починають інтенсивно згадувати матеріал. Діти, які складали іспити часто розповідали: коли вони йшли на екзамен, здавалося, що нічого не знають, проте коли підлітки витягували білет, знання самі з'являлися. Молоді люди часто казали: "Я ніби побачив перед собою аркуш паперу, який попередньо написав (шпаргалку або просто матеріал для підготовки), і все пригадав". Однак є дуже велика небезпека, що людина, яка складає іспит, зосереджується не на тому, щоб згадати матеріал, а на тому, як би непомітно дістати шпаргалку і з неї списати. Наступає когнітивний дисонанс між тим, що треба пригадати, що знаєш, і тим, аби витягнути шпаргалку. У такій ситуації людина може розгубитися і втратити час, який могла б використати для підготовки.


                                            Релаксаційні методики для випускників
 
Вправа №1: «Антистресова релаксація»
Займіть зручну позицію. Заплющіть очі, дихайте спокійно і глибоко. Зробіть вдих і на 10 секунд затримайте дихання. Повільно видихайте і подумки говоріть собі: «Вдих і видих, як приплив і відплив» Повторіть цю процедуру 5-6 разів. Потім 20 секунд відпочиньте. Вольовим зусиллям скоригуйте окремі м'язи або їх групи. Скорочення утримуйте до 10 секунд. Таким чином пройдіться по всьому тілу. Слідкуйте за змінами в тілі. Повторіть процедуру тричі Розслабтесь, ні про що не думайте. Спробуйте уявити собі відчуття розслаблення, яке проникає в усі куточки вашого тіла знизу вгору: від пальців ніг вгору через живіт, груди - до голови. Повторюйте подумки «Я заспокоююсь, мені приємно, мене ніщо не тривожить». Уявіть, як розслаблення проникає в усі частини вашого тіла. Ви відчуваєте, що напруга залишає вас: ваші плечі, шия, м'язи, обличчя розслаблені (рот напіввідкритий). Ви спокійні, подібні до м'якої іграшки—ляльки. Насолоджуйтесь своїми відчуттями 30 секунд.
Полічіть до десяти, подумки повторюючи, що з кожною наступною цифрою ваші м'язи все більше розслаблюються. Ваше завдання - насолоджуватися станом розслаблення. Ось настає «пробудження». Порахуйте до десяти, скажіть собі: «Коли я долічу до двадцяти, мої очі відкриються, я буду відчувати себе бадьорим». Неприємне напруження в кінцівках зникне.

 Вправа №2: «Внутрішній промінь»
Вправа допомагає зняти втому, стабілізувати внутрішній стан. Займіть зручну позу. Уявіть, що всередині вашої голови, у верхній її частині, виникає світлий промінь, який повільно і послідовно рухається згори вниз. Промінь повільно і поступово освітлює обличчя, шию, плечі, руки теплим, рівним і розслабленим світлом. Промінь, проходячи вниз, розгладжує зморшки. У вас зникає напруження в голові, розслаблюються зморшки на лобі, опускаються брови, «охолоджуються» очі, послаблюється напруга в кутиках губ, опускаються плечі, вивільнюються шия і груди. Внутрішній промінь формує зовнішність спокійної вільної людини, задоволеної собою і своїм життям. Виконайте вправу декілька разів — згори вниз. Закінчуйте вправу словами: «Я став (стала) новою людиною! Я став (стала) молодим і сильним, спокійним і стабільнішим! Я все буду робити добре!»

 Вправа №3: «Дерево»
Вправа стабілізує внутрішній стан, створює баланс нервово-психічних процесів, запобігаючи травмуючим ситуаціям. Дорогою додому, в транспорті уявляйте себе деревом (яке вам подобається, з яким найлегше себе ототожнити). Детально програйте в свідомості образ цього дерева: уявіть його міцний і гнучкий стовбур; гілки, які розхитує вітер; листя, звернене назустріч сонячним променям і дощу; циркуляцію поживних соків по стовбуру; коріння, яке міцно вросло в землю. Важливо відчути поживні соки, які коріння втягує із землі. Земля — це символ життя, коріння — символ стабільності, зв'язок людини з реальністю. Відчуйте, як, вдихаючи повітря, ви втягуєте ці соки із землі, як вони наповнюють ваше тіло енергією життя. Відчувши приємну циркуляцію поживних соків, відкрийте очі.

 Вправа №4: «Руки»
Сядьте на стілець, простягніть ноги і опустіть вниз руки. Уявіть собі, що енергія втоми «витікає» з рук на землю. Ось вона витікає з голови, проходить через плечі, протікає по передпліччю, досягає ліктів, опускається до кисті і через кінчики пальців виходить вниз, у землю... Ви фізично відчуваєте приємну важкість у ваших руках. Посидіть так 1-2 хвилини, а потім злегка потрясіть кистями рук, остаточно звільняючись від втоми. Легко встаньте, трішки поскачіть і посміхніться.

 Вправа №5: «Дихання»
Сядьте зручно. Розслабтесь і заплющіть очі. За своєю командою спробуйте відключити свою увагу від зовнішнього середовища і сконцентруватись на власному диханні. Не керуйте диханням, намагайтесь не порушувати природний ритм. Просто вільно дихайте. Виконуйте вправу 5-10 хвилин.

 Вправа №6: «Емоційна гімнастика»
Оберіть зручне положення: стоячи, лежачи. Вивільніться від напруження і виконайте поетапно таке: 
Імітація позіхання. Розслабтесь, налаштуйтесь на позіхання, спробуйте відчути бажання позіхнути. Супроводжуйте позіхання подумки звуком «у-у-у», який поступово знижується і стає грудним.
Позіхаючи, зморщіть ніс, підніміть брови, вії, губи, щоки. Викличте на обличчі міміку непереборного позіхання. Позіхайте з насолодою.
Стан після сну. Повністю розслабтесь, уявіть, як відпочивають лоб, брови, вії, губи, щоки. Розслабте плечі, руки, ноги. Відчуйте бажання потягнутись.
Добра посмішка. Підніміть кутики губ, зробіть веселі зморшки навколо очей, трішки зморщіть ніс. Зберігайте зморщену міміку обличчя. Згадайте приємний момент з дитинства.
Нестримна радість. Підніміть руки, як спортсмен, котрий отримав перемогу. Радійте. Супроводжуйте процедуру звуками радості (але не надто голосно).
Промінь сонця. Ще раз позіхніть, посміхніться, радійте. Уявіть, що обличчя осяяне ласкавими променями сонця. Зберігайте це відчуття. Відчуйте приплив сил.
 
Вправа №7: «Дихал

Календар
«  Август 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
  • Все для веб-мастера
  • Программы для всех
  • Мир развлечений
  • Лучшие сайты Рунета
  • Кулинарные рецепты

  • FlyStudio© 2017
    Используются технологии uCoz